'Moderne klassieken.' Ja, daar heb je het al. Wat is er met die moderne klassieken? Vijgeblad voor snobs. Nieuwe kleren van de Keizer. Het heeft de naam. De naam dat niemand ze leest, maar ze wel voortdurend noemt. 'Ulysses' van James Joyce, 'Der Mann ohne Eigenschaften' van Robert Musil, en ga zo maar door. "Ja, ga maar door." Nou, en eh..."Snob! Jij bent zelf nog erger: jij bent een snob die niet leest!" Maar laten we het bestand eens opnemen. Breng je stem uit in de enquete onder aan de pagina. En zie direct de resultaten.
De 'kwestie' kwam onlangs in Opinio ook weer aan de orde in de briefwisseling tussen Piet Gerbrandy en Andreas Kinneging.
De laatste schreef bijvoorbeeld: "Beste Piet, Lang geleden – het lijkt wel eeuwen geleden – geloofde ook ik wat de meeste intellectuelen geloven. Dat de Rolling Stones natuurlijk goed zijn, maar dat Yes en Genesis muzikaal van hogere kwaliteit zijn. Dat Bach en Beethoven uiteraard uitmuntend zijn, maar Mahler en Sjostakovitsj interessanter. Dat het Hoboconcert in F van Bach weliswaar fraai is, maar de Kunst der Fuge spiritueler. Dat van Beethoven de symfonieën en pianoconcerten vanzelfsprekend groots zijn, maar de late strijkkwartetten toch superieur daaraan. Dat de klassieke muziek van de zeventiende tot en met de negentiende eeuw natuurlijk mooi is, maar de twintigste-eeuwse klassieke muziek, van componisten als Schönberg, Messiaen of Alban Berg, diepgravender en dus eigenlijk beter.
Weliswaar luisterde ik veel liever naar Beethoven dan naar Sjostakovitsj of Mahler, gaf ik wat Beethoven betreft de voorkeur aan de pianoconcerten en de symfonieën boven de late strijkkwartetten en prefereerde ik Bach en zelfs Haydn en Mozart boven Schönberg en Von Webern, maar ik deed dat met een kwaad geweten en een zekere schaamte. Want het kon eigenlijk niet, vond ik. Het was een zeker teken dat mijn muzikale smaak tekortschoot. Wie het echt allemaal begrijpt, wie het echt allemaal aanvoelt, kan – daar was ik van overtuigd – niet zo oordelen over muziek als ik."
De laatste schreef bijvoorbeeld: "Beste Piet, Lang geleden – het lijkt wel eeuwen geleden – geloofde ook ik wat de meeste intellectuelen geloven. Dat de Rolling Stones natuurlijk goed zijn, maar dat Yes en Genesis muzikaal van hogere kwaliteit zijn. Dat Bach en Beethoven uiteraard uitmuntend zijn, maar Mahler en Sjostakovitsj interessanter. Dat het Hoboconcert in F van Bach weliswaar fraai is, maar de Kunst der Fuge spiritueler. Dat van Beethoven de symfonieën en pianoconcerten vanzelfsprekend groots zijn, maar de late strijkkwartetten toch superieur daaraan. Dat de klassieke muziek van de zeventiende tot en met de negentiende eeuw natuurlijk mooi is, maar de twintigste-eeuwse klassieke muziek, van componisten als Schönberg, Messiaen of Alban Berg, diepgravender en dus eigenlijk beter.
Weliswaar luisterde ik veel liever naar Beethoven dan naar Sjostakovitsj of Mahler, gaf ik wat Beethoven betreft de voorkeur aan de pianoconcerten en de symfonieën boven de late strijkkwartetten en prefereerde ik Bach en zelfs Haydn en Mozart boven Schönberg en Von Webern, maar ik deed dat met een kwaad geweten en een zekere schaamte. Want het kon eigenlijk niet, vond ik. Het was een zeker teken dat mijn muzikale smaak tekortschoot. Wie het echt allemaal begrijpt, wie het echt allemaal aanvoelt, kan – daar was ik van overtuigd – niet zo oordelen over muziek als ik."
Maar eerst maar eens de enquête invullen. Of niet natuurlijk. We leven in vrij land.
9 opmerkingen:
Ik heb er eerder andersom last van. Dan zegt iemand: iedereen houdt van Hazes.
Ik niet, zei ik dan. Geef mij maar Tom Waits.
Welnee, zegt de ander dan, Hazes, als je je echt laat gaan, dan kán het niet anders of je vindt het prachtig.
Ik zei dan: ik niet. Geef mij maar Tom Waits.
Nee, zegt de ander, als je echt eerlijk zou zijn...
Jazeker Flop. Maar dit gaat denk ik over dialectiek. Sommigen proberen nog steeds te begrijpen waarom je Yes beter moest vinden dan de Stones en Sjostakovitch beter dan Beethoven. Inmiddels is alles veranderd. Ik had dezelfde sensatie als jij. Toen ik Andre van Duin leuk mocht vinden en ging kijken, vond ik er niks aan. De nieuwe Nieuwe Kleren van de Keizer. Wat we in beide gevallen hebben geleerd is: in ieder geval dicht bij je gevoel blijven. Ik vind overigens Sjostakovitsj (klemtoon op de tweede lettergreep en niet op de derde zoals de meeste mensen menen)beter dan Tom Waits. Wat een dom, rauw apengebrabbel!
Beste Piet,
Fijn dat er nu een enquete is over wat de lezers van Ulysses vinden. Het lijkt erop alsof ik niet de enige ben die het in de boekenkast heeft staan en niet gelezen heeft (hebt). Op mijn werk is de oekaze 'u hebt'. Ik heeft. Enfin. Nu eerst nog weet ik dat u broeder Piet het boek aanbeveelt. Maar dat is genoeg, ik zal het ter hand nemen, als de tijd daar is.
Maar waar het nu om gaat is dat momenteel 'De historie van mejuffrouw Sara Burgerhart', een ander boek waarover ik je mailde, maar dat nog weinig mensen tot de verbeelding spreekt, momenteel ad 22 euri in gebonden uitgave te verkrijgen is bij de voormalige boekhandel Wristers, gevestigd aan de Minrebroederstraat (te Utrecht), of vergis ik me?. Zufaelligerweise zit het momenteel "in het vierde blok", zo bleek mij bij navraag bij de cassiere (ik vroeg het omdat er maarliefst vier exemplaren in de kast stonden). Er staan er nu nog drie, want ik schafte me er een aan.
Het lijkt me best een geil boek. Ik las enkele citaten uit het werk van Betje Wolff (ze heette Elisabeth, een naam die beter bij haar past) in Lodewick, zogenoemd, literatuurgeschiedenis voor middelbare scholieren in de jaren 70. Betje Wolff en Aagje Deken, in mijn geheugen altijd de truttigheid ten top. Ik denk dat zij het eerste bi-sexuele koppel waren dat schreef, in Nederland. Maar misschien was Aagje gewoon lesbisch of waren beiden hetero.
Uw Reinhardt
Wristers, is dat dan de studenten-dependance van Broese? Dat zich tegenwoordig zo modern 'Selexyz' noemt of zoiets dergelijks. Als jij een positief leesdavies kunt geven omtrent dit boek, ga ik het direct halen. En laten wij allen Joyce gaan lezen!
Ja, Wristers is tegenwoordig dependance van Broese. Omdat Broese vroeger groter was, kocht ik altijd mijn studieboeken bij Wristers. Inmiddels is de charme eigenlijk grotendeels weg van de winkel. Het is nu zogezegd de studentenboekenwinkel. Ik vroeg naar Sara Burgerhart (verwachtend dat het al decennia niet meer verkrijgbaar was)bij Broese. De vrouw achter de balie die er al jaren zit (symphatieke vrouw van onze leeftijd) kende het boek niet maar glimlachte toen ze het tevoorschijn zag komen op haar scherm en zei: er ligt een gebonden versie bij onze dependance in de Minrebroederstraat.
Ter aanvulling over het boek meld ik nog even dat Elisabeth op haar twintigste trouwde met een dominee van 51 die wat slecht uit zijn woorden kon komen (maar hij had wel geld).
Ze was een pedant hitsig trutje, dat, althans in de mij door de
zedelijke Lodewick voorgelegde citaten, zeer zinneprikkelend schreef.
Shit, dat 'reactie publiceren' gaat soms wat moeizaam, lapje tekst weggevallen ook nog...
Onderaan vroegde ik nog toe iets als dat de heer Lodewick waarschijnlijk de citaten ook prikkelend vond en zicht daarmee nu postuum als geile bok verraadt (hij was een enorme zedenpreker).
Op mijn zestiende echter was hij in zijn missie (hij was leraar aan het stedelijk gymnasium te Maastricht) geslaagd: Betje Wolff en Aagje Deken leken extreem truttig (truttig in de saaie zin des woords dus).
Zo dacht ik dat bluegrass muziek voor schietgrage rednecks was, maar na een maandagavond zingen met vier mandolineplukkende, dobroslidende, contrabaskletsende Molukkers zie ik in dat het pure poëzie is. "So we went to the cavern/ we strolled hand in hand/ i came out alone/ the way i had planned/ for the roar of the river/ i heard her sad cry/ in the water that echo/ that never runs dry.
Oh ja, ik heb Ulysses gelezen en kikkend bevonden.
I.N.
Heel mooi Nikolajevitch! Maar als consument zeggen wij: wat is dit schone lied en waar kunnen wij het krijgen? Verder de vraag: of ik je binnebkort kort mag interviewen omtrent 'Ulysses.' Hoe het zover gekomen is...
Gefeliciteerd alvast, en ja, een interview is mogelijk. Zo lang elke schijn van diepgang wordt vermeden. Verder weet ik niet of die traditional ergens te koop is, ik heb hem gekopieerd en kan voor DaPiet wel eens een mooie bluegrass verzamelaar maken.
I.N.
Een reactie posten