donderdag 19 juli 2007

De Onstuitbare Opmars Van De Zuipschuit


Overal zie je ze opeens temidden van notarisjachten, skutsjes, huizenhoge Love Boats en opgeknapte kapiteinstuffertjes: sloepen! Voor wie niet regelmatig de Hiswa bezoekt, niet aan de plassen woont en geen abonnement heeft op ‘Arts En Boot’ kan de onstuitbare opmars van de sloep bij een plotseling bezoek aan waterig gebied als een zekere schok komen.

De sloep is best een opmerkelijk vaartuig. Robuust, vrij krachtig van motor, met dik touwentros (‘leguaan’) omweven stuwt hij door het water. De grote kuip met zitplaatsen kan een aardig gezelschapje bevatten. Een sloep is oorspronkelijk een klein scheepstype dat op het dek van een groter schip werd meegevoerd. Maar daar heeft het zich nu van losgemaakt. De sloep is niet bedoeld om mensen mee te redden. (Behalve dan misschien van de verveling.) Het lijkt het zaterdagmiddagdroompje van de mens die net iets te rijk is om zijn geld beter te kunnen besteden. ‘Een must-have voor vaderdag.'

De sloep is ook niet bedoeld om mee te reizen. Hij is bedoeld voor snelle recreatie: voor de watersnacker, de natte grazer, de tapastuffer. Toegegeven: de sloep maakt een sociale, ja soms bijna vrolijke indruk. En opeens zie je het: de sloep is een mobiel terras, een gemotoriseerd partijtje, een varende zitkuil. Ja, de sloep is voornamelijk een zuipschuit.

Nou, DaPiet is 21 juli jarig. Dus dan weten jullie het: hij wil een klassieke eikenhouten overnaadse sloep - met buiskap, helmstok en lenspomp! Doe nou maar. Dan gaan we lekker varen. En zuipen. Mi slupo, su slupo, amigo!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Leuk, een bijna Bob-den-Uyliaans stukje.

Overigens, wat bedoel je met een tapastuffer? Ik kan mezelf zo noemen, want dinsdag bezocht ik een tapasrestaurant en het weinige wat ik er te eten kreeg heb ik de volgende ochtend onverhoopt uitgetuft.

Pieter de Rijk zei

Dank je, Reni. Bob den Uyl, een onderschatte schrijver! Ja, een tapastuffer, daarbij dacht ik aan de tapasbot die ik wel eens door de Utrechtse grachten zag varen.

Flopke zei

Ik heb de Arts en Boot al heel lang niet gezien, maar deze sloep was me in Friesland ook al opgevallen. Hoewel ze daar vaak door kinderen worden gebruikt. Papa zit aan de kant op een kratje pils toe te kijken. Zouden ze daar nu achter lopen of lopen ze juist voor?