dinsdag 4 september 2007

Prof.Dr.Ir Reichsmann In De Laurenskerk

Rotterdam, Laurenskerk, ROC Zadkine, 12.00 uur. Hier sta ik voor 1400 docenten van het ROC Zadkine, bij de opening van het nieuwe jaar. Als 'Staatssekretaer im Bundesministerium fuer Bildung und Forschung.'

Voor de mensen van het Zadkine-college, zo had ik vernomen, staat centraal: "het achterhalen van de leerwens van de deelnemer." Dat is nog eens wat anders dan: 'kop dicht, en stampen!' "Sommige deelnemers moeten daarbij worden begeleid om die competenties te verwerven die ze nodig hebben om de eigen verantwoordelijkheid te kunnen nemen." Mooi gezegd. Het jaar is nog jong...

Ook voor mij trouwens, dit is pas het tweede optreden dit jaar, het laatste alweer 14 dagen geleden. Ik moet rekening houden met de enigzins vertragende echo die de kerk eigen is, maar het gaat heel erg lekker. Ook de paar nieuwe dingetjes komen goed over ("De Oranjes die de geschiedenis van dit land hebben geschreven; en herschreven, zoals ik vorige week las"). Ik weet al snel dat het niet meer mis kan gaan, een heerlijk gevoel. Nog een apart stukje over onderwijs ingevoegd. Dan slotapplaus, buigen, bloemen.

Tussen de mensen door naar buiten. Iemand zegt: "Daar moet je iets mee doen! Cabaret, of zo." Sure. Zo'n stoffig ministerie is toch helemaal niets voor mij.

Alleen op een bank, tegenover het standbeeld van Desiderius Erasmus, even rustig chinezen met mijn volledig legaal verkregen adrenaline. (By the way, dit was mijn 100e post!).

4 opmerkingen:

Anoniem zei

LOL! ROFL!
Werd je ook in het Duits aangesproken of dachten ze dat er Nederlands sprekende Duitsers op dat Ministerium werken?

Pieter de Rijk zei

Ik vond het moeilijk me in die man te verplaatsen. Ik weet het dus echt niet. Of hij moest denken dat je dit zomaar even deed. Geen idee.

Anoniem zei

Wat leuk weer, Pietje. En ook die google-gevechten. Ik gun je elke knock out van je tegenstander. Maar Marina is haar linkse directe aan het trainen, dus pas op!

Anoniem zei

O ja, en gefeliciteerd met je honderdste blogpost. Weet je wat jij eens zou moeten doen: een boek schrijven! Of gewoon bundelen deze stukken. Ik kan je vertellen, als jurylid, dat er wel om veel minder bomen worden gekapt. En Chinezen gooien elke dag zes miljard houten eetstokjes weg (drie maaltijden x twee stokjes x 1 miljard Chinezen). Het is een wonder dat we de Veluwe nog hebben weten te behouden. Ik denk dat een invasie ophanden is.