donderdag 27 september 2007

Duitse Humor: Hurz!

Duitsers hebben geen humor. We weten het wel zeker. Vergeet het maar! Ze hebben humor. Vind ik. Mijn favoriet is Hape Kerkeling. Hij werd bekend met het bovenstaande filmpje, 'Hurz!' genaamd. Hij en zijn pianist voeren een zaaltje muziekliefhebbers tot aan de grens van de waanzin. "Der Wolf! Das Lamm! Auf der gruenen Wiese. Das Lamm schreit: Hurz!" (En zo schitterend, op het einde, die vrouw die kinderlijk beledigd zegt: "U mag mij niet dom noemen, omdat ik het niet begrijp").

En wij maken ons graag wel eens lustig over de Duitsers, maar omgekeerd gebeurt dat ook. Al lijken wij dat niet zo goed in de gaten te hebben. Dit is Hape Kerkeling als Bea. "Even lekker Mittagessen. Toll!"

En dan hebben we nog de interne humor: Hape Kerkeling als Horst Schlämmer, een Oost-Duitser met bierbuik, loszittend kunstgebit, regenjas en een jaren zeventig mannentasje. En hij snorkt als een Duits varken! DaPiet vindt dit echt hilarisch. (Hier legt hij Horst uit bij Harald Schmidt).

Maar ook de Oostenrijkers worden regelrecht vorgefuehrt: Hape Kerkeling als nieuwe Litouwse GAK Trainer. (Bij een echte persfconferentie!)

Kerkeling kan alles. Het mooiste vind ik het als hij een enigzins opgeblazen publiek te grazen neemt, zoals in zijn optreden als Oostenrijkse schrijver op een Buchmesse.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Maar typ zijn naam maar eens op Yout Tube. Und geniessen Sie!

Geen opmerkingen: