Enige tijd geleden lieten wij uit het archief van Pierre LePiet (Utrecht, 1959) de foto “De Venetiaanse Kat” zien. Uit de vele reacties –niet alleen van kattenliefhebbers- bleek dat de lezers deze humane en spontane fotografie, met zijn speciale voorliefde voor het gewone-in-het ongewone en het ongewone-in-het-gewone, zeer wisten te waarderen. Vandaag zetten we de archiefreeks voort met een recent van Pierre LePiet: “Back From School”(2007).
Zoals bekend werkt Pierre LePiet het liefst buiten. Of, zoals hij het vorige maand in een interview met de N.Y. Times zei: “I’m a follower of the surrealists. The Surrealists approached photography in the same way that Aragon and Breton...approached the street: with a voracious appetite for the usual and unusual.”
Wat zeker is, is dat LePiet altijd een manier weet te vinden om het gewone zo lucide te fotograferen dat het een bijna mystieke kwaliteit krijgt, een aspect dat we ook aantreffen bij Vermeer. Wat het recente werk van LePiet vooral karakteriseert is de beweging, de dynamiek, zoals in de bovenstaande foto duidelijk te zien is. Deze foto maakt ook duidelijk dat LePiet goed begrepen heeft, waar het in de fotografie vooral om gaat: ‘le moment décisif’, zoals zijn grote leermeester Cartier-Bresson het noemde.
Over de foto van de kinderen (“Back From School”) schreef de N.Y. Times: “It captures the freedom, grace and spontaneity of their movement and their joy at being alive.” Daar hebben wij niets meer aan toe te voegen.
Zoals bekend werkt Pierre LePiet het liefst buiten. Of, zoals hij het vorige maand in een interview met de N.Y. Times zei: “I’m a follower of the surrealists. The Surrealists approached photography in the same way that Aragon and Breton...approached the street: with a voracious appetite for the usual and unusual.”
Wat zeker is, is dat LePiet altijd een manier weet te vinden om het gewone zo lucide te fotograferen dat het een bijna mystieke kwaliteit krijgt, een aspect dat we ook aantreffen bij Vermeer. Wat het recente werk van LePiet vooral karakteriseert is de beweging, de dynamiek, zoals in de bovenstaande foto duidelijk te zien is. Deze foto maakt ook duidelijk dat LePiet goed begrepen heeft, waar het in de fotografie vooral om gaat: ‘le moment décisif’, zoals zijn grote leermeester Cartier-Bresson het noemde.
Over de foto van de kinderen (“Back From School”) schreef de N.Y. Times: “It captures the freedom, grace and spontaneity of their movement and their joy at being alive.” Daar hebben wij niets meer aan toe te voegen.
3 opmerkingen:
hahahaha! Briljant.
Van der Elsken is dood, vive LePiet!
Intrigerende slideshow, dapiet.gr, ivo
I am doing research for my university thesis, thanks for your great points, now I am acting on a sudden impulse.
generic paxil
Een reactie posten