dinsdag 12 juni 2007

"Adolf, Du Alte Nazi-Sau, Kapituliere Doch"


Het gaat goed met de verwerking van het Duitse verleden. Men weet het 'een plek te geven' zoals dat tegenwoordig heet. Die plek is 'You Tube.' Er zijn diverse heimgebastelte Hitler-interpretaties te vinden. 'Hitler hatte nur ein Ei.' Of het korte, maar hilarische 'Born to be alive.' Er is ook nog de reggae-versie: 'Adolf Ich hock in meinem Bunker.' Hier zien we een goed geanimeerde Adolf in zijn bad.

Ergens las ik dat Hitler eigenlijk de eerste post-moderne intellectueel was: hij hield van 'Faust' maar zong evengoed mee met de moderne tophit: 'In mijn badkuip ben ik de kapitein.' Hitler, het ideaal van elke bohemien, steuntrekker en Idols-deelnemer. Paar jaar middelbare school met veel slechte rapportcijfers, 'narcotisch lui' (aldus Joachim Fest), dan de ontdekking van het talent: dat hij iets kon wat verder niemand kon, en succes!

In ieder geval: de man blijft fascineren. Hij dook al in mijn eerste cabaretprogramma op, naar aanleiding van de vage kreet 'Iets met mensen (willen doen)', wat mij deed denken aan: 'Oostenrijk, rond 1900, klein schoolklasje. De juf vraagt: 'Na, und Du, Adolf, was willst Du denn spaeter machen wenn Du gross bist?' Adolf: 'Etwas mit Menschen!' Jedenfalls, wir blijven de verwerking verfolgen, jah?

Geen opmerkingen: