maandag 1 oktober 2007

Herr Reichsmann Is Vandaag Herr Mueller (SAP)

Bussum, 't Spant, Accenture, 15.25 uur. Achter het zwarte doek op het podium wacht ik. Ik steek mijn arm uit, de zaal in, om een foto te maken. Niemand ziet mij. De vorige spreker is nog bezig. Saaie man, schiet toch op! Nee, dus.

Ik ga weer naar beneden, de gewelven in: verlaten kleedkamers, artiestenfoyer leeg, hier huist het Spook van de Opera. Ik doe de felle lampjes aan in de kleedkamer, het is snel warm. Dwangmatig repeteren. Ik ben vandaag Herr Mueller en niet Herr Reichsmann. Dat moet ik goed beseffen, anders verkloot ik het gelijk al.

Ik word gebeld: ik kan naar boven komen. Iemand leidt me de zaal in en zet me vooraan neer. de man is nog steeds druk in de weer met slides bomvol onbegrijpelijke organisatieschema's. Dan de vragen. En de antwoorden. En dan ben ik aan de beurt.

Het is net als vorige week een subsessie van een groot congres. Mannetje, vrouwtje of 50. Slim, jong, ICT. Deze keer begrijpen ze het wel. Het gaat lekker. Ik kan al snel intern het sein ´geslaagd´ geven. Verbaas me er weer over hoe terplekke geimproviseerde dingen er soms uit springen, zo´n hele frisse lach opleveren. Het is eigenlijk niks bijzonders. Ik zeg dat hierna in de plenaire sessie Hans van Breukelen zal spreken. Waarschijnlijk ook over het EK ´88. Droog, als Duitser: "Dan ben ik dus al weg." Ik zou best wel weer eens stand-up willen doen. Maar dat vreet energie. Mijn act als Duitser niet.

Om tien over vier ben ik alweer klaar. Ik krijg een mooie fles wijn. Die geef ik gelijk aan chauffeur Murat. Hij is moslim. En slaat al mijn flessen bij hem thuis op in de kelder. Ik zal de flessen meenemen voor het feestje van Pauline aanstaande zondag.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Die flessen wijn op het feestje zondag hebben we die bij de pannekoeken opgedronken? Heb er niets van meegekregen maar dat heb je natuurlijk met veel flessen wijn.

Pieter de Rijk zei

Ha Patrice! Nee, die flessen komen nog, aanstaande zondag. Best goede wijn ook. Dan kom je toch gewoon weer!