dinsdag 29 juli 2008

De Snobs Van Het Latte Macchiato Kwartier

“Hee hallo, hoe gaat het met jou?! Goed, mooi, leuk. Maar genoeg over jou, hoe gaat het eigenlijk met mij? Nou, met mij gaat het goed. Ben net in Berlijn geweest. Geweldige stad. Wat, jij bent ook in Berlijn geweest? In dezelfde week?

Maar dan moet je het Hiroshi Sugimoto Retrospective gezien hebben in de Neue Nationalgalerie. Nee? Nou, dat is echt heel jammer hoor. Wacht, maar dan ben je toch zeker wel even in het Hamburger Bahnhof geweest? Nee, haha, nee dat is geen station, nee dat is een museum. Wolfgang Tilmans? Stan Douglas? Anselm Kiefer? Zegt je niets? Tja.

Maar dat is misschien te modern voor jou. Het Museumsinsel, daar moet jij als toerist geweest zijn. De meeste mensen zeggen Museuminsel, maar dat is toch echt fout hoor. Wij zelf gaan er niet heen, meer een toeristending, de overbekende plaatjes, Nofretete-buste, Istharpoort, ga zo maar door, klatergoud voor de massa's. De Nofretete van Vuitton. Staat dat transvette genenplebs met grote koeieogen voor de vitrines: `1500 BC, da´s ook niet duur.` En dan die eeuwige Franse Impressionisten! Zo ongelooflijk passe met een streepje. Alte Nationalgalerie, het heet niet voor niets zo. Nee, enige interessante schilder op dat hele eiland is Hammershoi. Wie kent hem?

Maar goed, cultuur is niet jouw ding, ik hoor het al. Maar zelfs voor jouw soort mensen is er genoeg te doen in Berlijn. Geweldige stad. Hackesche Höfe, aan de Hackesche Markt ben je vast even geweest. Nee? Dus jij hebt niet even een ‘Auflauf’ gegeten bij Cafe Aedes? Maar dan heb je toch zeker wel een capairinha gedronken bij CSA aan de KMA. Zei ik KMA? Ik bedoel Karl Marx Allee. In het voormalige hoofdkwartier van Czech Airlines. Zo DDR, maar dan binnenste buitengekeerde luxe hophip ironie in een post-alles-wat-er-ooit-was twist. Ook niet?

Een Sachertorte bij Kuchen Kaiser aan de Oranienplatz in Kreuzberg dan misschien? Echt niet? Weet je zeker dat je in Berlijn bent geweest? Restaurant “Snobnowitschki” dan in het Latte Macchiato Kwartier? Nee, dat is een naampje dat wij Berlijners gebruiken voor dat gebied in Prenzlauer Berg rond de het Kaethe Kollwitz-plein? Ja, naast de wijk Friedrichshain. Dat heette in de Nazi tijd trouwens Horst Wessel Stadt, wist je dat? Ken je niet, Horst Wessel? Het Horst Wessel Lied?

Maar je kent Käthe Kollwitz toch wel? Nee?! Je bent niet even in Kollwitz Museum geweest in de Fasanenstrasse in Charlottenburg, vlak bij de Ku’damm. Zei ik Ku’damm? Kurfuerstendamm. Soort P.C. Hooft van Berlijn. Prachtig die Fasanenstrasse ook, soort Oxford Street van Berlijn. Ken je niet? Die straat in Londen, die nog zo mooi beschreven wordt door Virginia Woolf in ‘Mrs. Dalloway’. Is nog verfilmd door Marleen Gorris, maar dat had werkelijk geen niveau - degoutant.

In de Fasanenstrasse heb je trouwens ook nog het Literaturhaus, daar ben je toch wel even binnen gewipt? Prachtige tentoonstelling was daar deze herfst nog over Arthur Schnitzler. Nee, niet Arthur Schnitzel, haha! Schnitz-ler, de schrijver. Uit Wenen. Heerlijke stad, Wenen.

Ook niet even de in de tuin van het de fameuze Cafe Wintergarten gezeten voor rigatoni met een goed gekoelde Chateausix du Pape Castillion Grand Cru Reserve au Meilleur 1952? Nu begin ik me toch langzamerhand wel af te vragen of wij in dezelfde stad zijn geweest? Vergis je je niet? Weet je wel zeker dat je in Berlijn was?”

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik dacht dat ik met je mee was, maar ik begin nu toch te twijfelen!

Pieter de Rijk zei

Misschien was je in Berlin, New Hampshire? Meer mensen maken die vergissing. Jij bent een misschien meer een McCain-stemmer dan een Obama-stemmer?

Anoniem zei

Nu je het zegt: ik spreek net als John graag over Tsjechoslowakije, en het verschil tussen die soenniten en sjiieten (hoe spel je die lui eigenlijk?) is mij ook nooit helemaal duidelijk geworden.

Pieter de Rijk zei

Tjechoslovakia, isn't that part of the Austro-Hungarian Empire of Evil? And if a Shite don't know a Soonie, how the fuck am I supposed to know?

John McC.