zaterdag 2 augustus 2008

Big, Bigger, Boem!

Als je leest dat Amerikanen massaal op kleinere auto's overstappen, dan weet je dat er iets aan de hand is. (Op de foto hierboven poetst een medewerker van GM de onverkoopbare Hummers nog maar eens op). Als ze erin nog maar in kunnen, in die kleinere auto's! Maar het gekke feit doet zich voor dat een tweedehands Toyota Prius momenteel zo'n 1000 dollar meer kost dan een nieuwe.

Het is duidelijk dat het land van 'Big, Bigger, Biggest' momenteel een kleine revolutie ondergaat. GM wil het Hummer-merk snel verkopen. Gisteren werd bekend dat GM een verlies had gemaakt van meer dan 15 miljard dollar. Als gevolg van de hoge olieprijs (hoewel ze nog steeds veel minder betalen dan wij Europeanen).

Maar ook als gevolg van de kredietkaart-economie, dat wil zeggen shoppen met Sinterklaasgeld. Zoals de mensen ook huizen kochten (grote huizen) met geld dat ze niet hadden. (Ik las laatst over een dreigende muskietenplaag in Californië: de zwembaden van de overkochte en onverkoopbare huizen vormen een ideale broedplaats voor deze beestjes).

Het ergste lijkt te zijn dat de leasemarkt volledig dreigt in te storten. De leasevoorwaarden waren zo aantrekkelijk dat dat Amerikanen elke drie jaar een splinternieuwe SUV of pickup truck kochten. Die 'oude' auto's kwamen terug, maar die werden dan wel weer tweedehands verkocht. Nu leasen de Amerikanen geen nieuwe SUV meer en die oude wil ook niemand meer hebben. Zo ontstaat een superberg van splinternieuw schroot. Alleen al bij GM staan voor 33 miljard dollar gebruikte auto's in de boeken.

Zoals de hilarische documentumentaire 'Supersize Me' liet zien kan 'The American Dream' eindigen in een grote kotspartij. In bulkend vet, een bonkend hart, jankende nieren en een kapotte lever. En opeens ben je ook je huis kwijt. En moet je in een kleine auto gaan rijden. En nu willen ze ook een neger nog president van het land maken. Damn!

We krijgen inderdaad een 'Post-Amerikaanse wereld' zoals Fareed Zakaria in zijn laatste boek schrijft. Maar hij zegt: het is niet omdat Amerika ten onder gaat, maar door 'The Rise of the Rest'. India, China. Ze zijn gewoon groter. Bigger! Much bigger!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Zag Zakaria net op de BBC, in discussie over China. Dat o.a. Albert Speers projecten mensen uit hun toch al armoedige huisjes verdrijven, leek hij niet zo erg te vinden. Toch ben ik wel benieuwd naar zijn boek. En ook naar - ik zag je leeslijst - de vindplaats van de biografie over Malamud, trouwens. Heb dit jaar al zijn verhalen gelezen. Je zal die wel op Amazon of Bol hebben gevonden? Of zou zo'n Malamud-bio toch in een Utrechtse boekhandel liggen?
Abrazo,
ivo

Pieter de Rijk zei

Ja, Zakaria is nogal onder de indruk van de Chinezen en met name hun mogelijkheden korte termijnbelangen ondergeschikt te maken aan langetermijnbelangen. Malamud had ik gekocht in de hoop dat zijn enorme werklust mij zo zou imponeren dat ik aan het schrijven zou raken. Kortstondig gebeurde dat ook. Maar ik ben blijkbaar te lui. Ik heb echter veel van zijn boeken gelezen: The Fixer, The Tenants en Dubins Lives behoren tot mijn favo boeken. Ik heb 'm bij Amazon besteld, maar wie weet een klein kansje in de aardige bio-boekenkast van Selexyz. Ik hoor het. Abrazos, DaPedro.