donderdag 3 januari 2008

Hoe Bedoelt U: Levensverandering Zonder Product?!


Without a Praddakt? Are You Creezie! Daar wordt DaPiet pas echt razend van. Erg van de kerstdagen was vooral dat hij eigenlijk nergens iets kon KOPEN. "En het gebeurde in die dagen dat alle winkels werden gesloten en een ieder zich moest melden in zijn ouderlijke huis om zich te barsten te vreten?" Maar goed dat DaPiet voor de kerst al een bestelling geplaatst had. Zie hierboven.En dan er mensen -de schatten- die oprecht verwonderd vragen: Maar je had toch al een sapcentrifuge? "Ja, maar dit is geen sapcentrifuge, dit is een sapperser! Deze slingert groenten en fruit niet om zich heen, maar kraakt ze, pijnigt ze, haalt het uiterste uit ze." "Ja, ja." 

Het goede is weer eens niet goed genoeg voor DaPiet?Inderdaad. Soms denk ik zelf ook dat ik volkomen gestooord ben. Ze zouden mij moeten bestuderen. Nou, ik bestudeer mezelf. Ik heb mijn lichaam al tijdens mijn leven ter beschikking van de wetenschap gesteld. Als ik zelf het onderzoek maar leiden mag. Professor en proefrat tegelijk -zo zeg ik dat. Maar ik voel me goed. Na het eerste sap van de Greenstar te hebben gedronken. (Een mengsel van tomaten, appelen, peentjes, komkommer, selderij en -vijgen!) Of dat door de sappen komt, door de landbouwgiffen die ik aan de groenten heb onttrokken, of door de euforie van de nieuwe aankoop is nog niet geheel duidelijk. Wij weten het niet. Zoals we ook niet weten waar dit allemaal toe zal leiden.

Maar ons leven is toch een groot experiment, vrienden! (De Fransen gebruiken 1 woord voor zowel ervaring als experiment: experience). Terughouden heeft geen zin meer. De overvloed heeft ons overspoeld en alles is nieuw: wie kan hier nog praten van distantie? De dingen zijn te dichtbij gekomen. Ik volg Peter Sloterdijks advies: Versenkung in die Verdinglichung. We moeten de dingen dicht tegen ons aan drukken. Om hier het sap van de ware wijsheid uit te peuren. We moeten ook nieuwe dingen verzinnen, anders gaat het geheid fout. Zo eten we nog steeds als negentiendeeeuwse mijnwerkers, terwijl onze dagtaak, die voor meer dan de helft uit muisklikken bestaat, energetisch door een banaan vrijwel volledig gedekt zou kunnen worden.Ik heb lol in dat experiment van dat nieuwe leven. Als ik maar niet op de grond hoef te zitten en aan niets moet denken.

5 opmerkingen:

Marloes zei

Zo ben ik inmiddels bijna helemaal gestopt met eten, omdat er ook geen beweging meet inzit zeg maar. Tot nu toe leverde het me nog niets op, zlefs geen gewichtsverlies, goed punt dus, die bananen dekking.

Marloes zei

en misschien moet ik toch echt eens gaan herlezen voor ik op publiceren druk, typefouten zijn zooooo 2007

Pieter de Rijk zei

Goed idee, stoppen met eten. Maar daar komt ook geen product bij kijken, niks voor mij dus. Ik wil iets kopen!

Anoniem zei

Kopen gaat na december even niet, maar je hebt me er wel toe aangezet mijn oude blender uit de kast te halen en een haast even spannende mix als de jouwe te maken (tip: gedroogde tomaten, niet doen.)

Pieter de Rijk zei

Ik ben benieuwd naar de ingredienten! zelf heb ik een hele scheve schaats gereden en door aan een perfecte mix 1/3 pastinaak (!) toe te voegen. Gadverdemme, alles verpest. Nooit doen! Verder gaat alles goed.